CATALÀ:
Aquesta és una activitat que impresiona l'alumnat. La vaig aprendre en una formació matemàtica amb en Sebastià Capella.
Consisteix en 5 taules amb nombres. Una persona pensa un nombre de l'1 al 30 i li ensenyem les taules. Només dient-nos a quines taules està el nombre que ha pensat l'endevinarem!
Com utilitzar-ho a l'aula?
Penso que l'edat idònia seria a partir de 4t de primària. Primer els sorprenem fent-los el joc, podem posar-hi tota l'emoció i màgia que vulguem (inclús bufavem a un pèndol perquè s'atures al nombre). Després, els ensenyem el funcionament (si no és que algú l'esbrina) i ells/es mateixos/es construeixen la taula on practiquen la descomposició i la suma. Els agrada moltíssim perquè volen aprendre com funciona per posar-ho en pràctica amb altra gent. En Sebastià ens va explicar que els ensenyava a fer-ho perquè per Nadal ho poguessin fer a tota la familia ;)
Com es construeixen les taules?
Encara no has esbrinat com funciona? Doncs es tracta de posar en una taula el nombre 1, a l'altra el 2, el 4, el 8 i el 16. Aquests són la base! El podem posar on vulguem però tots a la mateixa posició. Per exemple jo els he posat a la cantonada de dalt a l'esquerra però podrien estar en qualsevol posició però que tinguem clar que tots aniran allà.
A partir d'aquí hem de col·locar la descomposició de cadascun. Per exemple: el nombre 3 l'escriurem a la taula del 1 i la del 2 (1+2=3). El nombre 13 l'escriurem a les taules del 8, 4 i 1. El nombre 29 a la taula del 16, 8, 4 i 1. Així, quan la persona ens digui a quines taules està el nombre només caldrà que sumem els nombres base d'aquelles taules i tindrem el nombre que ha pensat.
Descarrega aquí la fitxa i la taula construïda:
CASTELLANO:
Esta es una actividad que
impresiona al alumnado. La aprendí en una formación matemática con Sebastián
Capella.
Consiste en 5 tablas con nombres.
Una persona piensa un nombre del 1 al 30 y le enseñamos las tablas. Solamente diciéndonos
en qué tablas está el número que ha pensado lo adivinaremos.
¿Cómo utilizarlo en el aula?
Pienso que la edad idónea sería a
partir de 4º de primaria. Primero los sorprenderemos haciéndoles el juego,
podemos poner toda la emoción y magia que queramos (incluso soplábamos un
péndulo para que parara en el número). Después, les mostramos el funcionamiento
(si no es que alguien lo adivina) y ellos/as mismos/as construyen la tabla
donde practican la descomposición y la suma. Les gusta muchísimo porque quieren
aprender cómo funciona para ponerlo en práctica con otra gente. Sebastián nos
explicó que les enseñaba a hacerlo para que en navidades lo pudieran hacer a la
familia 😉
¿Cómo se construyen las tablas?
¿Aún no has adivinado cómo
funciona? Pues se trata de poner en una tabla el número 1, en otra el 2, el 4,
el 8 y el 16. ¡Estos son la base! Los podemos colocar donde queramos, pero
todos en la misma posición. Yo por ejemplo los he colocado en la esquina
superior izquierda.
A partir de aquí tenemos que ir
colocando la descomposición de cada uno. Por ejemplo: el número 3 lo escribimos
en las tablas del 1 y el 2 (1+2=3). El número 13 en las tablas del 8, 4 y 1. El
número 29 en las tablas del 16, 8, 4 y 1. Así, cuando la persona nos diga a qué
tablas está el nombre solamente tendremos que sumar los números base de
aquellas tablas y tendremos el nombre que ha pensado.
Descarga aquí la ficha y la tabla construida:
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada