Passa al contingut principal

TAULA MÀGICA/TABLA MÁGICA

 CATALÀ:

Aquesta és una activitat que impresiona l'alumnat. La vaig aprendre en una formació matemàtica amb en Sebastià Capella. 

Consisteix en 5 taules amb nombres. Una persona pensa un nombre de l'1 al 30 i li ensenyem les taules. Només dient-nos a quines taules està el nombre que ha pensat l'endevinarem!

Com utilitzar-ho a l'aula? 

Penso que l'edat idònia seria a partir de 4t de primària. Primer els sorprenem fent-los el joc, podem posar-hi tota l'emoció i màgia que vulguem (inclús bufavem a un pèndol perquè s'atures al nombre). Després, els ensenyem el funcionament (si no és que algú l'esbrina) i ells/es mateixos/es construeixen la taula on practiquen la descomposició i la suma. Els agrada moltíssim perquè volen aprendre com funciona per posar-ho en pràctica amb altra gent. En Sebastià ens va explicar que els ensenyava a fer-ho perquè per Nadal ho poguessin fer a tota la familia ;)

Com es construeixen les taules?

Encara no has esbrinat com funciona? Doncs es tracta de posar en una taula el nombre 1, a l'altra el 2, el 4, el 8 i el 16. Aquests són la base! El podem posar on vulguem però tots a la mateixa posició. Per exemple jo els he posat a la cantonada de dalt a l'esquerra però podrien estar en qualsevol posició però que tinguem clar que tots aniran allà.

A partir d'aquí hem de col·locar la descomposició de cadascun. Per exemple: el nombre 3 l'escriurem a la taula del 1 i la del 2 (1+2=3). El nombre 13 l'escriurem a les taules del 8, 4 i 1. El nombre 29 a la taula del 16, 8, 4 i 1. Així, quan la persona ens digui a quines taules està el nombre només caldrà que sumem els nombres base d'aquelles taules i tindrem el nombre que ha pensat. 

Descarrega aquí la fitxa i la taula construïda: 

taula feta

fitxa

 CASTELLANO:

Esta es una actividad que impresiona al alumnado. La aprendí en una formación matemática con Sebastián Capella.

Consiste en 5 tablas con nombres. Una persona piensa un nombre del 1 al 30 y le enseñamos las tablas. Solamente diciéndonos en qué tablas está el número que ha pensado lo adivinaremos.

¿Cómo utilizarlo en el aula?

Pienso que la edad idónea sería a partir de 4º de primaria. Primero los sorprenderemos haciéndoles el juego, podemos poner toda la emoción y magia que queramos (incluso soplábamos un péndulo para que parara en el número). Después, les mostramos el funcionamiento (si no es que alguien lo adivina) y ellos/as mismos/as construyen la tabla donde practican la descomposición y la suma. Les gusta muchísimo porque quieren aprender cómo funciona para ponerlo en práctica con otra gente. Sebastián nos explicó que les enseñaba a hacerlo para que en navidades lo pudieran hacer a la familia 😉

¿Cómo se construyen las tablas?

¿Aún no has adivinado cómo funciona? Pues se trata de poner en una tabla el número 1, en otra el 2, el 4, el 8 y el 16. ¡Estos son la base! Los podemos colocar donde queramos, pero todos en la misma posición. Yo por ejemplo los he colocado en la esquina superior izquierda.

A partir de aquí tenemos que ir colocando la descomposición de cada uno. Por ejemplo: el número 3 lo escribimos en las tablas del 1 y el 2 (1+2=3). El número 13 en las tablas del 8, 4 y 1. El número 29 en las tablas del 16, 8, 4 y 1. Así, cuando la persona nos diga a qué tablas está el nombre solamente tendremos que sumar los números base de aquellas tablas y tendremos el nombre que ha pensado.

Descarga aquí la ficha y la tabla construida:

tabla hecha

ficha




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

AULA ACOLLIDA. DOSSIER TEMES 1/2/3/4/5/6 (CATALÀ)

Dossier que inclou les làmines explicatives i exercicis per fer a continuació. Està pensat per fer autònomament. El podem anar fent segons avancem la unitat, com a reforç del que hem treballat, per practicar a casa, per fer a estones a l'aula ordinària...espero que us serveixi! Descarrega aquí:  Dossier tema 1 Dossier tema 2 Dossier tema 3 Dossier tema 4 Dossier tema 5 Dossier tema 6 Fet a partir dels següents materials : - Oralpha : mètode d'alfabetització i comunicació oral en català  / Elaboració de continguts i redacció a cura de l'Associació Comissió de Formació ; Marta Vilar, coordinadora ; Magalí Serra ... [i 3 més] ; il·lustracions de Xevi Felip i Roser Corbera   - Parlem, llegim i escrivim amb la Nadia i en Li.  Carreres, M.; Ceña,T.; Cortiles, M. T.; Díez, J.; Galí,M.; Grabalosa, M.; Lozano, A.; Suárez , A. (coordinació);  Martín, C. (assessorament) ; Blanco, L. (il·lustracions).  Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació. Subdirecció General de Llengua i C

AULA ACOLLIDA. DOSSIER TEMAS 1/2/3/4/5/6 (CASTELLANO)

 E stos dossieres los creé cuando era maestra de “aula d’acollida” en castellano sería “aula de acogida”. No sé si existe en otras Comunidades Autónomas o cómo se les denomina, estaría encantada que me informarais a través de Instagram explicándome como es en vuestros centros y vuestra experiencia. Estas aulas consisten en una dotación que se da a los centros con cierto número de alumnado recién llegado de otros países. Este recurso tiene como finalidad que este alumnado aprenda el idioma para que pueda cuanto antes seguir las clases del aula ordinaria. Os podría dar mucha información, si tenéis curiosidad o cualquier duda me podéis preguntar. El máximo de horas que pueden estar en esta aula es la mitad de las horas lectivas aunque normalmente están muchísimo menos pues solo hay una maestra y se tienen que hacer grupos. Por eso estos dossieres . Es un recurso que me ha ido muy bien y han agradecido mucho las tutoras ya que durante las horas en el aula ordinaria a veces no pueden se

AULA ACOLLIDA LÀMINES TEMES 1/2/3/4/5

Aquí teniu totes les làmines per treballar els temes. El color del marc és diferent per a cada tema per evitar confusions. Aquestes làmines serveixen de suport a l'aula penjades en un lloc visible o quan fem les activitats és útil que els alumnes les puguin consultar. També les podem donar als alumnes perquè repassin els conceptes a casa o a l'aula ordinària. Aniré penjant les dels propers temes seguint l'ordre de la programació. Espero que us siguin útils! TEMA 1. Resum Tema 1. Preguntar i dir Tema 1. L'abecedari Tema 1. Distinció de sexe Tema 1. Nombres Tema 1. Nombres ordinals Tema 1. Vocabulari la roba Tema 1. Descripció general Tema 1. Descripció caràcter Tema 1. Taula per ajudar a la descripció Tema 2. Resum Tema   2. Demanar i di r Tema 2. Material escolar Tema 2. Situacionals Tema 2. Material escolar Tema 3. Resum Tema 3. Determinants Tema 3. Els colors Tema 3. Els pronoms personals Tema 3. Les formes Tema 3. Els interrogatius Tema 4. Resum Tema 4. La